Winkelen op zondag: niets moet, het mag wel.

Vanaf nu mogen winkels in Borger-Odoorn open op zon- en feestdagen. De gemeenteraad stemde afgelopen donderdag in met een wijziging in de verordening. Een lang gekoesterde wens van de VVD werd hiermee werkelijkheid.

Sinds 2011 hebben gemeentes meer ruimte gekregen om de winkeltijden te bepalen. De ondernemersvereniging vroeg toen om een verruiming maar in de coalitie van dat moment lag geen ruimte tot uitbreiding. Met pijn in het hart moest de VVD toen tegen uitbreiding stemmen omdat ze tijdens de coalitieonderhandelingen hun woord hadden gegeven aan CDA en CU. In ruil daarvoor kon de VVD veel andere wensen vervullen maar de pijn bleef.

In de huidige coalitie heeft het CDA de zondagsopening moeten weggeven wat voor de VVD de mogelijkheid bood hun verloren punt alsnog te verwezenlijken. Zij stemden, samen met de coalitiepartijen GB en D66, voor een wijziging in de verordening waardoor winkeliers nu ook op zon- en feestdagen hun winkels mogen openen.

Voor de VVD is dit vooral een principieel standpunt. De VVD vindt dat niet de gemeente maar de ondernemer moet bepalen wanneer een winkel open is. De gemeente moet niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten. Het woord is dan nu ook aan de lokale ondernemers. Zij mogen hun winkel openen maar het hoeft niet.

Tegenstanders van deze verruiming verwachten een chaos doordat de ene winkel op andere tijden open gaat dan de andere, de VVD verwacht dat dit wel meevalt. Tot nog toe mogen winkels op alle dagen open zijn van 6 uur tot 22 uur. Toch zie je nu ook geen chaos. De VVD verwacht wel dat er verschil kan ontstaan binnen de gemeente. In het ene dorp zal meer behoefte zijn aan winkelen op zondag dan in het andere dorp. Voor de VVD is dit geen probleem. Laat ondernemers ondernemen, zij weten zelf het best hoe je dat doet. Daar moet je je als gemeente niet mee willen bemoeien.