Vraagtekens bij nieuwe stichting.

De kranten en tv programma’s staan er bol van, er gaat veel veranderen in het sociale domein in 2015. Door decentralisaties worden gemeentes verantwoordelijk voor zorgtaken die nu door het rijk of de Provincie gedaan worden. Tot nog toe was de gemeente Borger-Odoorn goed op weg deze veranderingen op te vangen. Er ligt een duidelijke visie, alles staat in de steigers, hulpverleners en beleidsmedewerkers zitten op één lijn. Tot nog toe, want nu komt het college opeens met de oprichting van een nieuwe stichting. Daarmee veroorzaakt ze onrust bij hulpverleners en hun cliënten en slaat ze wat de VVD betreft de plank mis.

In de nieuwe stichting wil de gemeente het sociale domein onderbrengen. Alleen het beginnen met een nieuwe stichting kost al ruim 180.000 euro. De VVD begrijpt niet waar het college dit geld vandaan haalt. Los van het geld heeft de VVD grote vraagtekens bij een nieuwe stichting. Is dit nodig? Is de huidige stichting, die nu een groot deel van de uitvoering doet, benaderd? Waarom kunnen alle taken niet door deze stichting worden opgepakt? Wat gebeurt er met de huidige stichting? Wat gebeurt er met de medewerkers? Vooral ook, wat zijn de gevolgen voor cliënten?

De VVD vreest dat het college met dit voorstel onnodige onrust veroorzaakt en een blanco cheque wil voor een nieuwe onduidelijke stichting. In de raadsvergadering van 25 september mochten de fracties hun gevoelens kenbaar maken. Namens de VVD deed Janny Hofsteenge dit. In een lang antwoord (de wethouder was 23 minuten aan het woord) kwamen nauwelijks antwoorden. Bij de VVD zijn nu grote zorgen, vooral ook over de communicatie naar de cliënten. Er gaat al zoveel veranderen, breng nu geen onnodige onrust met een extra verandering.

Het is nu aan het college rekening te houden met de gevoelens van de raad.