Wat levert het nieuwe afvalbeleid onze inwoners op?

De VVD fractie heeft schriftelijke vragen gesteld over de nieuwe vorm van inzameling van het afval in Borger-Odoorn. Is het nieuwe systeem inderdaad goedkoper? Maar vooral, hoe krijgen de inwoners het bespaarde geld dan weer in de portemonnee?

Sinds mei is Borger-Odoorn overgegaan van een 2-wekelijkse afvalinzameling naar een 3-wekelijkse inzameling. Plastic wordt juist vaker opgehaald, dit was eens in de 4 weken en is nu ook 3-wekelijks. De bedoeling is dat inwoners beter gaan scheiden. Het aanleveren van plastic is gratis, voor het overig afval moet per kilo betaald worden. De VVD verwacht niet dat de kilo’s plastic die nu niet in de grijze (betaal)container verdwijnen veel geld opleveren voor de inwoners maar het minder vaak ophalen moet dit wel gaan doen. De verwachting is dat dit een besparing van ruim 120.000 euro oplevert. Dit is ruwweg een tientje per huishouden. Dit geld mag de gemeente niet vrij besteden, dit moet terug naar de inwoners. De VVD wil nu weten hoe de gemeente dit gaat doen.

VVD fractievoorzitter Erik Huizing: “Het minder vaak legen van de containers levert geld op maar als er meer zwerfafval is kost dit juist meer geld. De wethouder heeft een evaluatie beloofd maar wij willen nu alvast een inkijkje. Het college is nu bezig met het maken van de begroting voor volgend jaar. Wij willen daarin zien hoe dit geld teruggaat naar onze inwoners. Het kan niet zo zijn dat de inwoners nu flink besparen door goed te scheiden en dat het college straks andere lasten verhoogd. De inwoners moeten in hun portemonnee merken dat deze maatregel zin heeft.