DUALISME TEN TOP: OPPOSITIE VOOR, COALITIE TEGEN CULTUURPARTICIPATIE!

In de raad van Borger-Odoorn ontstond afgelopen donderdag een unieke situatie. Het collegevoorstel om het Hunebedcentrum de komende drie jaren met 25.000 euro extra te ondersteunen werd verdedigd door de oppositie terwijl de eigen coalitiepartijen tegen het voorstel waren. Uiteindelijk trok wethouder Trip het voorstel voor de stemming terug.

Het gaat niet goed met het Hunebedcentrum. Zij zien de bezoekersaantallen van bijna 100.000 in 2007 terugvallen naar ruim 80.000 nu. Bovendien wordt er per bezoeker minder besteedt in winkel en restaurant. Als er niets gebeurd komt het Hunebedcentrum in 2016 in de problemen. Er is al flink in eigen vlees gesneden, er is al kritisch gekeken naar alle uitgaven, maar dit is onvoldoende. Er zijn meer bezoekers nodig. Daarom komt het Hunebedcentrum met een projectplan cultuurparticipatie. Dit plan behelst het ontwikkelen van educatieve programma’s voor onze basisscholen en het betrekken van onze inwoners bij het Hunebedcentrum. Ze vraagt de gemeente om een tijdelijke bijdrage van 25.000 euro per jaar de komende drie jaren. Als tegenprestatie mogen dan alle inwoners gratis naar het Hunebedcentrum.

De VVD vindt het Hunebedcentrum een grote toegevoegde waarde hebben voor onze gemeente. Niet alleen op cultureel gebied, het is ook een grote aanjager van onze toeristische sector. Zeker nu het ook het centrum is van het Geopark, waardoor Borger-Odoorn ook internationaal op de kaart staat. Daarnaast is het Hunebedcentrum een trainingscentrum voor de WSW. Mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt leren weer volwaardig mee te doen in onze maatschappij, één van de speerpunten van de VVD. Tot slot is deze gemeentelijke bijdrage bedoeld als voorzet voor cofinanciering van andere partijen waaronder de Provincie Drenthe.

Groot was de verbazing toen in de raad bleek dat alle coalitiepartijen tegen dit voorstel waren. Vooral GB bleek fel tegen. Terwijl dhr. Bolk in de oriënterende raad nog volmondig toegaf dat er zonder gemeentelijke bijdrage niets van de Provincie te verwachten was werd dit nu in twijfel getrokken. Ook waren er grote twijfels bij gratis entree voor de inwoners. Dit schoot raadslid Luchjenbroers in het verkeerde keelgat. Zij wees GB er fijntjes op dat zij in 2007 zelf het initiatief hadden genomen gratis entree voor de inwoners mogelijk te maken. Verder gebruikte GB als argument dat ze eerder op de avond het subsidiebeleid hadden besproken in de oriënterende raad waarbij velen in de toekomst minder subsidie zullen krijgen. In diezelfde oriënterende raad werd ook het centrumplan voor Borger besproken waar nog een mogelijk gat van 1 miljoen euro bestaat. De VVD vindt dan ook dat deze agendapunten niet aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

Zo ontstond er de unieke situatie waarbij de coalitie tegen het voorstel was en de oppositie voor. Dualisme ten top.