OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN

Afgelopen donderdag werd de kadernota besproken in de gemeenteraad. Dé mogelijkheid voor alle partijen om ideeën naar voren te brengen in hun jaarlijkse beschouwing en dé mogelijkheid voor het college om hun visie voor de komende jaren uit te dragen. In tegenstelling tot wat er bij de installatie van het nieuwe college werd aangekondigd bleek er geen nieuws in de kadernota te staan, het college bouwt voort op het bestaande beleid. Een beleid waarvoor de VVD de basis heeft gelegd.

Werk.
De VVD fractie stelde vooral vragen over werk. In de kadernota staat een tabel waaruit blijkt dat bij ongewijzigd beleid het aantal bijstandsgerechtigden met 30% stijgt. Voor de VVD is dit een doemscenario. Wethouder Alberts relativeerde de getallen door aan te geven dat er straks niemand meer naar de wsw kan (huidige werknemers behouden al hun rechten) en dat de Wajongkeuring strenger zal worden. Daardoor zal de instroom in de bijstand hoger worden. Momenteel is de uitstroom hoger dan de instroom. Voor Huizing mag er wel wat meer ambitie worden uitgesproken door het college, Alberts zegde daarop toe zich maximaal te blijven inzetten.

Lokale lasten.
Met wethouder Soeverein ontstond een discussie over de lokale lasten. In het coalitieakkoord tussen PvdA, CDA, CU en VVD was afgesproken dat de OZB maximaal 2,75% zou stijgen per jaar. De huidige coalitie wil vooral naar de totale lastendruk kijken. Hiermee is de VVD het niet eens. De wethouder gaf aan dat de afvalstoffenheffing een meevaller heeft van 300.000 euro. Dit bedrag moet terug naar de inwoners, dit mag de gemeente niet aan iets anders besteden. Toch wil hij het meenemen in de berekening van de totale lastendruk. Daardoor zal de OZB hard kunnen stijgen. Huizing: “U geeft met de ene hand maar pakt het met de andere weer terug.”
Bij de begroting voor 2015 zal blijken of het pleidooi van de VVD gehoord is door het college.

Economisch beleid.
De VVD vroeg extra aandacht voor het economisch beleid. Zo wil de partij dat de verhoging van de toeristenbelasting ook naar die sector gaat. Een motie met die strekking werd uiteindelijk niet in stemming gebracht nadat het college beloofde het economisch beleidsplan, met de bijbehorende speerpunten uit te voeren.
Ook kreeg de VVD de toezegging dat er na de zomer een startnotitie komt over de winkelsluiting.

Verkeersveiligheid.
Wethouder Buijtelaar was de enige wethouder die niet alle punten doorschoof of zich verschool achter bestaand beleid. De denktank, ingesteld door voormalig VVD wethouder Luchjenbroers, krijgt een vervolg. Hij deelde de zorg van de VVD over de verkeersveiligheid zowel in combinatie met de belijning en verlichting van wegen als in combinatie met het snoeibeleid.

De kadernota is vooral een voortzetting van het huidig beleid en daar is de VVD blij mee. Het huidig college kan voortbouwen op het stevig (financieel) fundament van de vorige coalitie.