VVD steunt subsidie Snel Internet

De VVD is groot voorstander van snel internet in de buitengebieden. Immers, niet alleen gezinnen maar vooral ook bedrijven kunnen tegenwoordig niet meer zonder. Vandaar dat de VVD-fractie alle steun heeft gegeven aan de subsidie van € 200.000,- aan de Stichting Breedband Borger-Odoorn (SBBO). Met dat geld kan SBBO daadwerkelijk aan de slag. Voorwaarde is echter wel, dat 65% van de ‘witte’ adressen (in het buitengebied) wil overstappen op glasvezel.

De vrijwilligers van SBBO zijn al jaren bezig om de buitengebieden in kaart te brengen en de belangstelling voor snel internet te peilen. Inmiddels is er een businesscase, waarmee ook de Provincie akkoord gaat. SBBO kan van de Provincie € 4.400.000,- lenen tegen een lage rente. De Gemeente doet daar nu met € 200.000 een schepje bovenop. Dat is het wettelijke maximum waartoe de gemeente in staat is. Daarnaast subsidieert de Rabobank € 100.000,-

De VVD heeft de groep vrijwilligers altijd zoveel mogelijk gesteund. En hen altijd een zeer warm hart toegedragen. VVD-raadslid Arne Joling: “Zij hebben veel tegenslagen moeten overwinnen en zijn door marktpartijen flink tegengewerkt. De VVD vindt het bewonderenswaardig is dat ze toch zijn doorgegaan. Snel internet is een bitter noodzakelijke nutsvoorziening. Wij vonden het frustrerend dat de politiek zo weinig kon doen. Want de overheid mag zelf niets aanleggen of financieren. Want dat zou leiden tot marktverstoring. Maar marktpartijen willen helemaal geen snel internet aanleggen in deze ‘witte gebieden’!”

Met deze subsidies kan SBBO aan de slag. Het gaat in totaal om 1400 aansluitingen. In gebieden waarin onderlinge afstand tussen aansluitingen zo groot dat het voor marktpartijen onrendabel is. Mensen die hier willen internetten moeten dit nog steeds doen via een - zeer gedateerde -  telefoonkabel. Zodra 65% van de doelgroep wil overstappen, gaat de schop in de grond.