VVD onder indruk van Welzijnswerk Andes

Afgelopen vrijdag ging de volledige VVD-fractie op werkbezoek bij Welzijnsstichting Andes. En raakte daar zwaar onder de indruk van hun activiteiten en werkwijze. Fractievoorzitter Erik Huizing: “Mensen worden bij Andes in hun waarde gelaten. Er wordt heel doelgericht en resultaatgericht gewerkt. Zwakkeren worden niet doodgeknuffeld, maar juist sterk gemaakt. Er wordt een appèl gedaan op hun eigen verantwoordelijkheid. Dat spreekt ons liberalen heel erg aan.”

Andes werkt keihard aan de meest uiteenlopende maatschappelijke en sociale problemen. Dat varieert van mensen die door schulden in de problemen zijn gekomen tot statushouders die hun weg en hun plek in onze maatschappij moeten zien te vinden. Ook jongeren en hele buurten kunnen in geval van problemen bij Andes aankloppen. Daarnaast worden mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan of vrijwilligerswerk geholpen.

Erik Huizing: “Investeren in dit soort ondersteuning is altijd zinvol. Want er worden niet alleen veel extra problemen, maar ook hoge maatschappelijke kosten mee voorkomen. Het versterkt onze leefgemeenschap. De manier waarop Andes die problemen aanpakt vinden we echt indrukwekkend. Veel van wat Andes aan welzijns- en maatschappelijke ontwikkeling doet, onttrekt zich aan de waarneming. Vandaar dat Andes terecht bij de politiek om aandacht vraagt. Daar moeten wij in de politiek vanaf weten. Zodat we ook van daaruit ons steentje kunnen bijdragen.”