VVD STUURT ‘BRIEF-OP-POTEN’ NAAR DEN HAAG

VVD-fractievoorzitter Erik Huizing heeft een brief-op-poten verstuurd naar zijn collega-VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff. Met een inhoud die er niet om liegt. Erik Huizing: “Ik verwijt de VVD teveel een Randstad-partij te worden. Ze hebben geen flauw benul wat er zich hier in de regio allemaal afspeelt. Want zowel de agrarische gebieden als de natuurgebieden liggen allemaal een heel eind bij Den Haag vandaan. We moeten oppassen dat ‘Den Haag’ de buitengebieden niet massaal laat vallen.”

Erik Huizing doelt daarmee niet alleen op de stikstofproblematiek. Ook op het gebied van landbouw, veeteelt en natuurbeheer laat de VVD de mensen in het buitengebied in de steek: “Voor het platteland zijn de gevolgen van opkoop landbouwgebieden desastreus. De afgelopen week ben ik door veel inwoners van onze gemeente en erg veel verontruste collega-boeren benaderd met de vraag: Wat gaat de VVD hier aan doen!

VVD-fractievoorzitter in de Tweede Kamer Klaas Dijkhoff had voor de beantwoording niet veel tijd nodig. Hij reageerde direct: “Onze inzet is niet, om de hele santenkraam van GroenLinks en D66 uit te voeren. We moeten het stikstofprobleem aanpassen, niet boeren de schuld geven. Voor ons staat vrijwilligheid voorop en naast uitkoop kan dat ook zijn dat we helpen met een investering. Mark Harbers als Woordvoerder Stikstof en Helma Lodders als Woordvoerder Landbouw zijn er druk mee bezig.”

“Pislink,” noemt Erik Huizing zichzelf op dit moment. Maar, hij neemt vooralsnog genoegen met het antwoord van Klaas Dijkhoff. Erik: “Ik gun de VVD het voordeel van de twijfel. Maar we gaan de ontwikkelingen nauwgezet volgen. En als de VVD haar achterban in de buitengebieden verwaarloost, dan komen wij in actie. Boeren zijn ook ondernemers. En ondernemers moeten zich thuis kunnen voelen bij de VVD. Niet alleen in de Randstad, ook aan de Rand van Nederland.”