Reserveer ruimte voor sporthal bij Esdal College.

De gemeenteraad is akkoord  gegaan met een budgetovereenkomst voor vervangende nieuwbouw van het Esdal College. De VVD juicht dit toe en ziet dit als een volgende stap in de realisatie van het nieuwe schoolgebouw nabij de Daalkampen.

Bij het raadsvoorstel zat ook een plattegrond waarop het nieuwe schoolgebouw was ingetekend. Hierover had de fractie nog wel vragen. In een eerder stadium hield raadslid Arne Joling een gloedvol betoog om bij het nieuwe Esdal ook een nieuwe sporthal te bouwen, die voldoet aan de NOC-NSF normen. Dit idee wordt nu ook meegenomen in de scenario’s die ontwikkeld worden voor de binnensportaccommodaties. Tot grote schrik van de VVD stond er geen sporthal ingetekend in de plattegrond. Gelukkig kon de wethouder de fractie geruststellen. De bijgeleverde plattegrond bleek slechts een schets. Bij de invulling van Daalkampen 3 houdt het college wel degelijk rekening met de ruimte voor een nieuwe sporthal.

Voor de VVD was het ook van belang om te horen dat het financiële risico nu bij het Esdal College ligt. Met de budgetovereenkomst wordt afgesproken wat de gemeentelijke bijdrage zal zijn in de komende 40 jaar. Mocht de nieuwbouw duurder uitvallen dan zal het Esdal College daar een oplossing voor moeten vinden. Dit maakt de overeenkomst ook uniek volgens wethouder Trip. Normaal gesproken bouwt de gemeente een schoolgebouw, nu geven we als het ware opdracht aan het Esdal om te gaan bouwen. Trip hoopt dat over twee jaar de leerlingen gebruik kunnen maken van het nieuwe gebouw. Of dit met of zonder sporthal zal zijn komt later aan de orde.