VVD hervat werkbezoeken.

Voor het eerst sinds lange tijd is de VVD Borger-Odoorn weer begonnen met werkbezoeken. Zij werden uitgenodigd door Jan Reinier de Jong, initiatiefnemer van het zonnepark bij de Daalkampen en de families Bijma/Knikman over een initiatief voor een buurtschap met modulaire huisjes (tiny houses).

In verband met de veiligheid werd iedereen bij het in aanbouw zijnde zonnepark in een veiligheidshesje gehesen. De VVD in gele hesjes leidde tot de nodige hilariteit.

Het zonnepark bij de Daalkampen heeft een erg lange geschiedenis. Het eerste contact met de gemeente dateert uit 2012. Sindsdien werd het project regelmatig in de gemeenteraad besproken. De Jong heeft daarom meerdere partijen uitgenodigd om te laten zien wat het resultaat is van die vele vergaderingen. Hij sprak de fractie en leden van de VVD bij over het hele voortraject, over de panelen en hoe de bouw nu verloopt. Zo kan er nu meer stroom worden opgewekt op minder grond dan oorspronkelijk bedoeld was. Dit heeft te maken met de innovatieve ontwikkeling van de zonnepanelen. Voor de oplevering van het park moet er eerst nog gemeten worden om te voldoen aan de eisen van het Agentschap Telecom. Dit heeft mede te maken mat de maximale straling die het park mag produceren in verband met de Lofar antennes. Hierom zijn speciaal aangepaste omvormers geplaatst. De Jong ziet deze test met vertrouwen tegemoet. In Buinen staan dezelfde omvormers en uit metingen daar bleek de magnetische straling minimaal.

Aansluitend bezocht de groep in afgeslankte vorm de families Knikman en Bijma. Deze families zijn bezig met een originele manier om het woningtekort op een duurzame manier te lijf te gaan. Zij willen met de bouw van 6 modulaire huisjes, in de volksmond tiny houses, een buurtschap in Borger gaan vormen. De fractie leerde veel over de bouw, het gebruik en de voorwaarden die nodig zijn om dit plan te realiseren. De heer Bijma sprak daarna over dit plan ook in tijdens de gemeenteraadsvergadering. Een plan waar de VVD fractie niet onwelwillend tegenaan kijkt al moet er volgens fractievoorzitter Huizing nog wel een betere Drentse naam voor gevonden worden. Hij stelde kleine hoesies of lutje hoeskes voor.