Lest best.

Afgelopen donderdag werd de laatste begroting van deze bestuursperiode vastgesteld. En wat voor begroting. Voor het eerst in jaren een begroting zonder bezuinigingen en met ruimte voor investeringen. Jaarlijks zal er geld gereserveerd worden voor grote projecten zoals schoolgebouwen en sportvoorzieningen. Borger-Odoorn is een financieel gezonde gemeente. Hier is de VVD trots op.

Dat dit niet alleen de verdienste is van het college zoals de oppositie aangaf geeft fractievoorzitter Erik Huizing grif toe. Huizing hierover: “De gemeente is voornamelijk afhankelijk van het geld wat ze van het Rijk krijgt en ja, we krijgen nu meer dan voorgaande jaren. Daar heb ik de partijen die ook landelijk actief zijn dan ook voor gecomplimenteerd. Ook zij hebben zich ingezet voor een lobby naar Den Haag. Maar dat is niet het hele verhaal. Kijk maar eens naar gemeenten om ons heen die ook meer geld hebben gekregen maar nu toch flink de broekriem moeten aanhalen. We hebben het in onze gemeente gewoon goed gedaan en daar mag je best trots op zijn.”

Is dan alles gegaan zoals de VVD wil? Huizing: “Nee, natuurlijk niet. Eerder dit jaar hebben we een investering van een half miljoen moeten slikken voor ondergrondse containers waar in de raad een meerderheid voor was en de VVD tegen stemde maar dat is democratie. We hebben wel alles bereikt wat we vier jaar geleden beloofden. Nog niet alles is uitgevoerd maar alles staat wel in de steigers. We zijn van krimp naar groei gegaan en nog voor de verkiezingen komt er een nieuwe woonvisie waarin we nadrukkelijk ook kijken naar nieuwbouw in alle dorpen en niet alleen naar de groeikernen. We hebben veel geld gestoken in het onderhoud van onze wegen en zijn druk bezig de achterstanden in ons onderhoud van bomen en groen weg te werken. Het Esdal College blijft behouden voor onze gemeente en krijgt straks een mooi en duurzaam nieuw schoolgebouw en via de regiodeal maken we stappen in het verduurzamen van onze woningvoorraad. Ons sociaal domein staat als een huis en we hebben een goed minimabeleid. Er is dus veel om trots op te zijn.