Nieuwe stap in privatisering sportaccommodaties

Met het goedkeuren van de notitie ‘Leefgebied en Sport’ nam de gemeenteraad een volgende stap in het privatiseren van sportaccommodaties. De VVD vroeg vooral aandacht voor het onderhoud van de voetbalvelden zowel bij de kerncomplexen maar vooral ook bij de niet-kerncomplexen.

De gemeente is al jaren bezig gemeentelijk vastgoed af te stoten. Na eerst de dorpshuizen zijn nu de sportcomplexen aan de beurt. In Borger-Odoorn hebben we het dan over tennis en voetbal. De tennisverenigingen zijn allemaal al geprivatiseerd, in de voetbalwereld ligt dit iets complexer.

Lerend vanuit de opgedane ervaringen heeft het college de notitie ‘Leefgebied en Sport’ geschreven waarin ze beschrijft hoe ze verder wil met dit beleid.

Deze notitie is geschreven in samenspraak met de voetbalverenigingen. Uit de gesprekken met de clubs kwam vooral naar voren dat het onderhoud voor de velden de afgelopen jaren zeer onder de maat was. Omdat in de toekomst de gemeente verantwoordelijk blijft voor dit onderhoud vroeg raadslid Arne Joling hiervoor dan ook extra aandacht.

Ook bracht hij nogmaals het belang van verenigingen, ook kleine clubs, onder de aandacht. Joling: “Een voetbalclub in een dorp zorgt veelal voor belangrijke sociale contacten voor zowel jong als oud. Dat moeten we als politiek zeker niet onderschatten.”

Wethouder Wind was het eens met Joling en gaf aan dat er bij een nieuwe aanbesteding voor het onderhouden van de velden goed gekeken gaat worden naar de kwaliteit. De velden moeten wat hem betreft aan de KNVB normen voldoen, dit kan wel betekenen dat een nieuw contract duurder uitvalt dan het huidige.