Pak schadelijke bermplanten aan!

Op initiatief van de VVD diende de voltallige gemeenteraad afgelopen donderdag een motie in waarin ze het college oproept gevaarlijke bermplanten aan te pakken. Het college moet nu in het voorjaar komen met een plan van aanpak.

De VVD ziet dat inwoners al jaren strijden tegen planten als Jacobskruiskruid, Reuzenberenklauw en Japanse Duizendknoop. Deze planten zijn schadelijk omdat ze giftig zijn voor mens en dier of alles overwoekeren. De bestrijding door inwoners heeft echter weinig zin als deze planten gewoon kunnen doorwoekeren in onze bermen. Maar als alleen de gemeente Borger-Odoorn deze planten gaat bestrijden en andere terreinbeheerders als de Provincie of de Waterschappen niet heeft het nog weinig zin. Daarom vraagt de motie om met al deze organisaties tot een plan van aanpak te komen.

Daarnaast wil de VVD dat lokale ondernemers betrokken worden bij de vraag hoe je kunt bestrijden zonder de biodiversiteit aan te tasten. Onze ondernemers zijn erg innovatief en de VVD wil dat de gemeente gebruik maakt van hun kennis.

De motie die hiertoe oproept werd door alle partijen ondertekend en dus ook unaniem aangenomen.