JEROEN HARTSUIKER BEOOGD WETHOUDER

Het gaat goed met de coalitieonderhandelingen in Borger-Odoorn. Komende maand zullen PvdA, LBO, VVD, CDA en CU komen met een coalitieakkoord op hoofdlijnen. Dit maken zij bekend in een persbericht. In ditzelfde bericht maken zij de namen bekend van de beoogde wethouders. Voor de VVD zal dit Jeroen Hartsuiker zijn uit Klazienaveen.

Met Hartsuiker kiest de VVD wederom voor een wethouder van buiten de gemeente. Fractievoorzitter Janny Hofsteenge hierover: “Voor inwoners van Borger-Odoorn is Jeroen een onbekende maar voor de leden van de VVD niet. Wij vormen samen met de afdeling Emmen een lokaal netwerk met één bestuur en gezamenlijke ledenvergaderingen. Bij de keus voor een wethouder hebben we vooral gekeken naar kennis en kunde en met Jeroen halen we veel kwaliteit binnen op de onderwerpen die de komende jaren de agenda zullen bepalen.”

Hoewel Hartsuiker een onbekende is in Borger-Odoorn is de gemeente voor hem geen onbekende. Hij kent de gemeente goed. Deels doordat hij zijn hobby’s wielrennen en mountainbiken vaak uitoefent in de gemeente maar grotendeels door zijn werk voor de Provincie Drenthe. Hartsuiker was 13 jaar beleidsadviseur en programmacoördinator bij de teams Economie en Verkeer & Vervoer voor de provincie. In die rol hield hij zich onder meer bezig met samenwerking en innovatie bij het Drentse MKB. De afgelopen jaren werkte Hartsuiker als omgevingsmanager en senior beleidsadviseur bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en hield zich daar bezig met de energietransitie.

Hartsuiker is zich bewust van de zware klus die hem te wachten staat. “In de gesprekken die we tot nog toe hebben gehad blijken de neuzen dezelfde kant op te staan en ik denk dat we met deze vijf partijen een stevig college kunnen vormen dat van aanpakken weet en daarbij vooral het belang van de inwoners voorop stelt. Hoewel ik als buitenstaander ben binnengekomen, voel ik me nu al volledig geaccepteerd en thuis in het formatieteam. Er staan ons grote uitdagingen te wachten maar we zijn er klaar voor om de schouders eronder te zetten. Samen met onze inwoners zullen we grote stappen kunnen zetten. Ik heb er veel zin in.”

Het persbericht van de beoogde coalitiepartijen vindt u in de bijlage.