VVD ging op werkbezoek bij Week in Week uit

Iedereen in de gemeente Borger-Odoorn kent wel de Week in Week uit. Elke vereniging, ondernemer of buurtvereniging stuurt wel eens nieuwtjes naar het populaire huis-aan-huisblad in Borger-Odoorn en omgeving en de gemeente gebruikt de krant voor de gemeenteberichten. Ook voor de politieke partijen is de Week in Week uit een belangrijk platform. En dat was reden voor de VVD om eens een kijkje in de keuken van de krant te nemen tijdens een werkbezoek.

120 kranten en bijlages per jaar
De politieke partij sprak met Harrie Meiringh, al 18 jaar eigenaar van de Week in Week uit en al 28 jaar eigenaar van Uitgeverij Olympia. Daarnaast is hij uitgever van een aantal maandkranten in de regio zoals RegioMagazine, Westerwolder Lougblad en de 18 Dorpenkrant. In totaal brengt hij ongeveer 120 kranten en bijlages uit per jaar uit. Meiringh hield op de basisschool ooit, toen hij nog maar tien jaar oud was, een spreekbeurt over het toenmalige Nieuwsblad van het Noorden en begon op zijn vierentwintigste al een eigen uitgeverij.

‘Zo kan iedereen onze krant lezen’
De Week in Week uit, die dit jaar vijftig jaar bestaat, moet wat de uitgever betreft een laagdrempelige krant voor iedereen zijn en blijven en zeker geen sensatiekrant. Foto’s en artikelen van ongelukken of brandende huizen krijgen geen plek in de krant. De krant haalt haar inkomsten uit advertenties en gaat dan ook zuinig om met haar adverteerders. Zo zet de krant advertenties als extra service ook op bijvoorbeeld de Facebookpagina van Week in Week uit. Daarnaast is de krant online (vanaf dinsdag, 16.30 uur) te lezen via www.weekinweekuit.com. Deze mix vindt Meiringh belangrijk. ‘Zo kan iedereen onze krant lezen.’

Merendeel geschreven door journalisten
Hoewel Meiringh iedereen oproept om hun nieuws in te sturen of de krant te tippen, is de krant zeker niet afhankelijk van ingekomen stukken. Veel artikelen maken ze namelijk zelf. Naast de vaste medewerkers maakt hij gebruik van verschillende freelancers. ‘De afgelopen tijd is hierin wel een professionaliseringsslag gemaakt’, zegt Meiringh. ‘Alle journalisten, op een uitzondering na, hebben een afgeronde HBO opleiding. De verhouding tussen eigen nieuws en ingekomen nieuws ligt gemiddeld rond de 60 en de 40 procent. Het merendeel is dus geschreven door journalisten.’

Geen politieke kleur
Hoewel Meiringh het belangrijk vindt dat de lezers ook weten wat er in politiek opzicht leeft in Borger-Odoorn en Aa en Hunze is hij terughoudend met het plaatsen van artikelen van politieke partijen. ‘We plaatsen natuurlijk wel zoveel mogelijk van wat de politieke partijen insturen maar het moet wel altijd over de inhoud gaan. Gelukkig is dat meestal ook het geval en plaatsen we de artikelen met plezier’, zegt hij. Ook de bestuurders worden gevolgd. Als een wethouder of de burgemeester iets buiten de deur doet, stuurt Meiringh vrijwel altijd een fotograaf en of journalist op pad. ‘Ik vind het belangrijk dat inwoners hun bestuurders kennen. Uit reacties die ik krijg merk ik dat politiek veel meer leeft dan we vaak denken. Als krant wil ik echter geen politieke kleur krijgen. Daarom ben ik altijd wat terughoudend’, legt hij uit.

Passie
Fractievoorzitter Hofsteenge was na afloop van het gesprek onder de indruk van de bevlogenheid van Meiringh. ‘Ik vind het mooi om te zien hoe hij zich, samen met zijn team, inzet voor de krant in onze gemeente. Maar ook de energie waarmee hij spreekt over de muziekfeesten die hij organiseert, terwijl dit eigenlijk een uit de hand gelopen hobby is. Ik denk dat deze man alles wat hij doet met passie doet en dat vind ik een mooie eigenschap’, besluit Hofsteenge.