Vragen over N34

In de laatste raadsvergadering stelde VVD raadslid Albertus Steenbergen een actuele vraag over de verkeersveiligheid van de N34. Aanleiding was een bericht in de media dat het stuk tussen Borger en Emmen behoort tot de gevaarlijkste stukken N-weg in Nederland.

Tussen 2017 en 2021 gebeurden op dit traject vijf ongelukken met dodelijke afloop en nog eens vijftien ongelukken waarbij mensen gewond raakten. De N34 is een provinciale weg en het huidige provinciebestuur heeft geen plannen iets met dit traject te doen. Maar na de verkiezingen komt er een nieuw college en de VVD hoopt dat met dat college afspraken gemaakt kunnen worden over het veiliger maken van de N34. Steenbergen hierover: “Als gemeenteraad gaan wij niet over die weg maar de slachtoffers vallen wel binnen onze gemeentegrenzen. Nu er een nieuwe coalitie komt is dit het moment om de N34 opnieuw onder de aandacht te brengen. Daarom heb ik de wethouder gevraagd om in gesprek te gaan met de informateurs en straks met de nieuwe gedeputeerde die de N34 in portefeuille krijgt.”

Wethouder Hartsuiker is bereidt om het gesprek met de provincie aan te gaan en zal dit traject opnieuw onder de aandacht brengen.