Ga zo door!

De regiodeal Zuidoost Drenthe 2019-2023 loopt af, de VVD steunt een nieuwe regiodeal. Raadslid Albertus Steenbergen: “Het is van groot belang dat we over de gemeentegrens durven denken. Met de regiodeal kunnen we niet alleen over onze grenzen denken maar vooral ook doen. Dit moet niet voor een beperkte periode van vier jaar maar dit moeten we langdurig ondersteunen dus ga zo door!”

In de regiodeal Zuidoost Drenthe werken het rijk, de provincie en zes gemeenten samen. Met het programma 2019-2023 werd 40 miljoen euro in het gebied geïnvesteerd als impuls voor brede welvaart. Deze samenwerking heeft volgens Steenbergen veel goeds opgeleverd en hij wil dit dan ook voortzetten. Steenbergen: “Juist als we het over brede welvaart hebben gaat het vaak om complexe problemen en oorzaken. Dan heb je er niets aan dat er een project voor een paar jaar wordt opgezet, dan moet je langdurig investeren in een gebied. Je ziet dat het bedenken van een project tot het daadwerkelijk komen tot uitvoering lang duurt. Sommige projecten zijn nu pas toe aan de uitvoering. Het is daarom van groot belang dat we doorgaan.”

In een regiodeal staan samenwerken, leren en ontwikkelen centraal. Ervaringen die in ons gebied worden opgedaan zijn voorbeelden voor elders in het land. Er is in de afgelopen jaren een goede samenwerking ontstaan tussen rijk, regio en andere partijen zoals het MKB of onderwijsinstellingen. In Borger-Odoorn is vooral gewerkt aan werken, wonen en welzijn. Een voorbeeld is Blue Zone Innovations waarbij MBO en HBO studenten samenwerken met lokale ondernemers aan kansrijke innovaties. Een ander voorbeeld is Backpack, een project in het Mondengebied wat is uitgegroeid tot een activiteitenprogramma waarbij kinderen hun talenten kunnen ontplooien en ontdekken. Maar ook een project als Proeftuin Toekomstbestendig 2e Exloërmond werd mogelijk door de regiodeal.  Volgens Steenbergen stuk voor stuk projecten die veel impact kunnen hebben maar die als kleine gemeente lastig zijn om te ontwikkelen en uit te voeren. Steenbergen: “Dat is het grote voordeel van een regiodeal. Je hebt de ruimte om dingen uit te proberen. Als iets niet direct lukt kun je bijstellen en als iets goed werkt heeft heel Nederland hier iets aan. Je kunt van elkaar leren.”