Kleine huusjes, ook voor de jeugd.

Tijdens de afgelopen raadsvergadering is de gemeenteraad akkoord gegaan met een pilot waarbij maximaal 10 tiny houses of, zoals de VVD ze noemde, kleine huusjes te bouwen in de gemeente.

Woordvoerder Albertus Steenbergen deed zijn woordvoering deels in het Drents om daarmee te onderstrepen dat wat hem betreft er een Drentse naam nodig is voor dit fenomeen. Zelf voelde hij veel voor kleine huusjes of lutje hoeskes.

Voor de VVD geen principieel punt, hooguit een aanvulling op het collegevoorstel. Tijdens de commissievergadering had Floris Hiddink al aangegeven achter het beleidsvoorstel te staan. Zijn argument was dat deze woonvorm een goede aanvulling is op de bestaande bouw en dat hij hoopt dat het zal bijdragen aan het in de gemeente kunnen vasthouden van haar jongeren.

Voor andere partijen was de naam wel een principieel punt. GB, LBO en D66 vinden het beleidskader waar het college nu mee kwam geen recht doen aan de gevraagde tiny houses. Die horen in hun ogen verplaatsbaar te zijn, zeer duurzaam gebouwd en zelfvoorzienend dus niet aangesloten op nutsvoorzieningen. In het voorstel van het college gaat het juist om vaste plaatsen (met fundering), aangesloten op nutsvoorzieningen en zonder extra duurzaamheidseisen.

Na een discussie in de raad is het voorstel van het college aangenomen maar onder de nieuwe naam ‘beleidskader kleine bungalows’. Daarnaast is er een motie aangenomen om een extra beleidskader te maken voor tiny houses.

De VVD heeft voor het beleidskader gestemd maar tegen de naamswijziging en tegen de motie.

Fractievoorzitter Janny Hofsteenge hierover: “Wij zijn voor een pilot met andere woonvormen en kunnen ons goed vinden in de argumenten die het college geeft bij dit beleidskader. Vooral dat het zekerheid geeft aan bewoners en omwonenden vinden wij belangrijk, net als het argument dat je voor deze vorm makkelijker een hypotheek kunt krijgen. We waren ook wel voor een andere naam maar niet voor de naam kleine bungalows.” Met een knipoog: “Wij blijven het kleine huusjes noemen.

We zijn ook tegen een extra beleidskader. En dat is wel een principieel ding. Ik heb bij de kadernota al gezegd dat we zuinig moeten zijn op onze ambtenaren en hun tijd. Voor de tiny houses zoals nu gevraagd zijn er helemaal geen aanvragen binnen gekomen. Dan vinden wij het nu overbodig daar beleid op te maken. Laten we nu eerst deze pilot afwachten. Misschien moet je dan het bestaande beleid aanpassen maar laten we alsjeblieft geen beleid maken om het beleid maken. Onze ambtenaren hebben wel wat beters te doen. Helaas dacht een meerderheid daar anders over, maar dat is democratie en dat maakt de lokale politiek juist leuk.”