Zomertip: luister Raadpraat!

Heb jij even een kwartiertje niks te doen deze zomer? Luister dan naar Raadpraat en je weet wat er leeft in politiek Borger-Odoorn. De aflevering van juli over kleine huusjes vind je hier: https://borgerodoorn.vvd.nl/info/3568/aflevering-8 maar luister ook naar de eerdere afleveringen.

Raadpraat is de podcast van de VVD in Borger-Odoorn waarin Ineke Arends napraat over de gemeenteraadsvergadering. Meestal is dit met Janny Hofsteenge, fractievoorzitter van de VVD, maar er is ook een aflevering met Niek Wind, fractievoorzitter van Gemeentebelangen.

Ineke hierover: “Meestal praat ik na met Janny maar in juni (aflevering 6) was er een raadsvergadering met alleen maar gemeenschappelijke regelingen op de agenda. Daarom heb ik Niek uitgenodigd, hij had in de commissievergadering de knuppel in het hoenderhok gegooid over de RUD. Bovendien is hij wethouder financiën geweest, hij kan dus heel goed uitleggen wat een gemeenschappelijke regeling is. In de toekomst wil ik dit vaker doen. Als een raadslid opvalt met een voorstel of een optreden wil ik graag met dat raadslid napraten, het maakt mij dan niet uit van welke partij hij of zij is.”

Raadpraat is begonnen in februari, heeft het dan nog wel zin om ze na te luisteren? Janny: “Jazeker, misschien vindt je niet elk onderwerp nu nog even actueel maar het kan heel goed zijn dat er in februari een besluit is genomen wat nu in uitvoering gaat. Dan zie je dat ergens gebouwd wordt en blijkt de raad daar een half jaar eerder mee akkoord te zijn gegaan. Bovendien proberen we ook uitleg te geven van de gemeentepolitiek. Ik kom regelmatig inwoners tegen die geen idee hebben hoe de raad werkt en waar we het over hebben. Veel mensen realiseren zich niet dat wij vrijwel alles bespreken in hun woonomgeving. Dat maakt het voor ons zo boeiend en dat proberen we met de podcast uit te dragen.”

De gemeentepolitiek dichter bij de inwoners brengen is dan ook het doel van de podcast. Raadpraat is te vinden op de site van de VVD en wordt aangekondigd op facebook. Daarbij staat een link naar YouTube. Ineke: “Dit gaf in het begin wat verwarring. Mensen verwachten dan een filmpje maar dit is alleen audio. Dat we hiervoor gekozen hebben is vooral uit gemak. Het audiobestand is te groot voor het format van onze site. Het staat bij YouTube wel verborgen, dat betekent dat je het alleen kunt beluisteren als je een link hebt. Dat hebben we met opzet gedaan. Het is niet bedoeld om landelijk zoveel mogelijk kliks te genereren, we willen vooral onze eigen leden en de inwoners van Borger-Odoorn bereiken. Je moet ons ook niet vergelijken met professionele radiomakers. Wij zijn goedwillende amateurs en dat vinden we ook helemaal niet erg. Wat wel jammer is, is dat we te maken kregen met geluidsproblemen. We denken dat we dit nu hebben opgelost dus na het zomerreces gaan we met goede moed door.”