Circulair bouwen.

Woonservice gaat in Valthermond acht circulair gebouwde woningen realiseren. Deze woningen maken deel uit van het initiatief ‘Drenthe Woont Circulair’, een initiatief van 8 Drentse woningbouwverenigingen die circulaire sociale huurwoningen willen ontwikkelen. De gemeente gaat 128.000 euro bijdragen aan de bouw van deze woningen.

Raadslid Albertus Steenbergen is enthousiast over dit project. Steenbergen verdiept zich al lange tijd in circulaire bouw, niet alleen in woningbouw maar ook in zijn werk als wegenbouwer. Hij hielp mee aan diverse succesvolle projecten en hamerde er op dat circulair bouwen in het verkiezingsprogramma van de VVD in Borger-Odoorn kwam. Dat er nu werkelijk een begin wordt gemaakt met circulair bouwen in de gemeente doet hem deugd. Steenbergen: “Als je iets wilt doen aan duurzaamheid is het belangrijk dat je kijkt naar het gebruik van grondstoffen en het hergebruik van materialen. Uiteindelijk wil je toe naar een wereld zonder afval maar om daar te komen zullen we nog veel moeten leren en uitproberen. Dat gaan we nu doen met dit project. Ik heb er in de gemeenteraad op aangedrongen dat we niet alleen als gemeente of woningcorporatie moeten gaan leren van dit project maar dat we ook onze inwoners goed moeten informeren over het wel en wee. Want ook onze inwoners kunnen leren van de dingen die goed gaan of juist niet goed gaan. Daarvoor is zo’n pilot project. Voor ons is het belangrijk dat we er zoveel mogelijk van leren.”

Dat circulair bouwen nu nog duurder is en dat er daarom geld bij moet van de gemeente vindt Steenbergen geen probleem. Steenbergen: “De extra kosten worden betaald door Woonservice, de gemeente en de Regiodeal. Dat vind ik goed te verdedigen. De regiodeal is er speciaal voor dit soort projecten en de gemeente en Woonservice krijgen er acht woningen voor terug wat voor beide partijen een voordeel is. Wat mij betreft is dit een prima deal.”