BuitenGewoon Borger-Odoorn

De gemeenteraad heeft de omgevingsvisie BuitenGewoon Borger-Odoorn vastgesteld. Dit is een lange termijnvisie en is onderdeel van de omgevingswet. De omgevingswet is een omvangrijke nieuwe wet die per 1 januari 2024 in zal gaan.

De invoering van de omgevingswet is al meermalen uitgesteld maar het lijkt nu toch echt door te gaan. Per 1 januari zal er heel veel veranderen in vergunningenland. Veel verschillende vergunningen zullen nu onder één wet gaan vallen. Van een kapvergunning tot een bouwvergunning, alles valt straks onder de omgevingswet. Om dit goed te laten verlopen moet de gemeenteraad verschillende documenten vaststellen. Te beginnen met de omgevingsvisie.

Raadslid Albertus Steenbergen legt uit: “Deze visie geeft de richting aan hoe wij in Borger Odoorn willen omgaan met de omgeving/inrichting van onze gemeente”. Van hieruit worden programma’s opgesteld en komt er een omgevingsplan. Dat laatste is een beetje te vergelijken met de huidige bestemmingsplannen. Het is de bedoeling dat er straks vlotter gereageerd wordt op een vergunningaanvraag. Daarnaast zal participatie een belangrijke rol gaan spelen. Je moet straks vooraf al goed overleggen met je buren of omgeving voordat je een vergunning aanvraagt. De basis van alles is de visie die we nu hebben vastgesteld.”

Om deze visie vast te stellen is het college op zoek gegaan naar zoveel mogelijk meningen vanuit de bevolking en instanties. Ze hebben geprobeerd zoveel mogelijk mensen te laten meepraten. Dat maakte het vaststellen voor de gemeenteraad nu gemakkelijker. Steenbergen hierover: “We hebben als raad in 2021 de uitgangspunten vastgesteld. Waar we als partij nu vooral naar kijken is of die uitgangspunten gevolgd zijn. Ook onze motie waarin we zeggen dat het Cittaslow keurmerk geen belemmering mag gaan vormen moeten we terugzien in de visie en dat is het geval. Dat zoveel mensen hebben meegedacht is altijd goed om te zien, daarmee is er draagvlak. Daardoor is het voor ons makkelijk om in te stemmen met de visie.”