Zonder toeristen minder voorzieningen.

De Rekenkamercommissie heeft onderzoek uitgevoerd naar het beleid voor recreatie en toerisme in Borger-Odoorn. Zij kunnen hierin niet aantonen dat de bestaande beleidsnota heeft bijgedragen aan het halen van gestelde doelen, maar de acties die de gemeente heeft uitgevoerd hebben zeker wel bijgedragen aan het halen van de doelen.

Raadslid Arne Joling is tevreden met de resultaten vanuit het rapport. Joling: “Natuurlijk kan alles altijd beter, maar de gemeente heeft in de onderzochte periode goed meegeholpen om deze sector te ondersteunen en te laten bloeien. Echter, dit vind ik niet het belangrijkste onderdeel uit het rapport. Het belangrijkste vind ik dat nu is aangetoond hoe belangrijk deze sector voor onze inwoners is.”

In het rapport is gekeken naar de kosten en opbrengsten van recreatie en toerisme in Borger-Odoorn. De inkomsten (toeristenbelasting) zijn zes maal hoger dan de uitgaven. Een kwart van de werkgelegenheid in de gemeente heeft te maken met de vrijetijdssector en veel voorzieningen zijn er dankzij de toeristen.

Joling hierover: “Vooral op het zand zijn er meer supermarkten of horeca gelegenheden dan je op grond van het aantal inwoners zou mogen verwachten. Dat is dankzij onze toeristen. Overigens blijken ook veel van onze inwoners te recreëren in onze eigen gemeente. Velen vinden het leuk om te fietsen of te wandelen in onze natuur.”

Dat deze voorzieningen vooral in de kerndorpen te vinden zijn, wil volgens Joling niet zeggen dat inwoners in de buitengebieden niet profiteren van het toerisme. Joling: “De toeristenbelasting gaat naar de algemene middelen. Dit betekent dat we als gemeente kunnen blijven investeren in bijvoorbeeld de openbare ruimte,  de bereikbaarheid en verduurzaming binnen de gehele gemeente. Het is wel zo dat we toerisme in de buitengebieden stimuleren. We zien goede mogelijkheden om ook in dit gebied aantrekkelijk te zijn voor toeristen.”

Kortom: zonder onze toeristen hadden we minder goede voorzieningen binnen onze gemeente. Het is daarom belangrijk dat we ons blijven inzetten voor deze sector, zodat we ons voorzieningenniveau op peil kunnen houden.