15 Starterswoningen in Nieuw-Buinen.

In de afgelopen raadsvergadering ging de gemeenteraad akkoord met de bouw van drie boerderijen waarin 15 starterswoningen gerealiseerd worden. In de raadsvergadering was dit een hamerstuk maar in de commissievergadering stak Floris Hiddink zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken.

Floris, zelf jongere en starter op de woningmarkt, ziet het woningtekort als een landelijk probleem waardoor jongeren moeite hebben zich in onze gemeente te vestigen. De VVD heeft hier al lang aandacht voor. Het is niet alleen vervelend voor de jongeren zelf maar ook voor de toekomst van de gemeente. We zien in de gemeente de vergrijzing toeslaan, het wordt steeds belangrijker om je eigen jongeren vast te kunnen houden in de gemeente. Floris: “Ik ben blij dat wij als gemeente stappen zetten om ruimte te bieden voor deze doelgroep.”

Bij deze woningen moet de gemeente wel iets afstappen van haar eigen beleid. De gemeente hanteert een zogeheten drietrapsraket om ongewenste ontwikkelingen te voorkomen. Het beleid is dat nieuwbouw zoveel mogelijk binnen het stedelijk gebied moet plaatsvinden en/of een ruimtelijke verbetering moet zijn. (Bijvoorbeeld ter vervanging van een ontsierende situatie)

In dit geval voldoet het initiatief hier niet aan maar dit was geen probleem voor de gemeenteraad. Hiddink hierover: “De creativiteit in dit plan is te prijzen. Dit geeft jongeren weer meer kansen op een woning in de eigen gemeente. Wat mij betreft nu snel aan de slag!”