Startnotitie Recreatie & Toerisme

Nota Recreatie en Toerisme valt in de smaak bij de VVD Fractie

Nieuwe methode bevalt VVD

In de commissievergadering bracht het college de startnotitie recreatie en toerisme in. Dit is voor Borger-Odoorn een nieuwe manier van werken om te komen tot nieuw beleid en een nieuwe visie. Door eerst een startnotitie te bespreken heeft de raad alle ruimte om vooraf aan te geven wat volgens hen in de visie moet komen te staan. Na de gemeenteraad mogen nu ook inwoners en ondernemers meepraten.

VVD-gemeenteraadslid Albertus Steenbergen bevalt deze manier van werken wel. Steenbergen: "Recreatie en toerisme is erg belangrijk voor onze gemeente. Het zorgt niet alleen voor werkgelegenheid maar houdt ook voorzieningen in stand voor onze inwoners. Maar we moeten er wel goed op letten dat we aantrekkelijk blijven aan de ene kant en aan de andere kant onze sterke punten als ruimte en rust bewaren.”

De inbreng van de VVD was dan ook gericht op de balans tussen rust en drukte, het behouden van het goede maar ook mogelijkheden bieden voor nieuwe initiatieven waarbij er aandacht is voor duurzaamheid en spreiding van toerisme zowel in tijd als in plaats. Waar de VVD voor wil waken is voor het te veel in detail treden. Wat de VVD betreft moet er een visie komen waarin ondernemers goed de kaders kunnen vinden waarbinnen zij kunnen ondernemen.

Steenbergen: “Als gemeente moeten we vooral faciliteren en de grens bewaken tussen de lusten en de lasten voor onze inwoners. Door een duidelijke visie te schrijven kunnen we beleid maken waarbij iedereen weet waar hij aan toe is. De kans om onze ideeën hierover naar voren te brengen hebben we bij deze startnotitie  an harte aangegrepen.”