Kadernota: "Trots en ambitieus "

Algemene Beschouwingen Kadernota: "Trots en ambitieus "

In haar algemene beschouwing, die fractievoorzitter Janny Hofsteenge uitsprak bij de bespreking van de kadernota, ging het vooral over de ambities die de VVD heeft voor de komende tijd. Maar de VVD is ook trots. Trots op wat er in korte tijd al bereikt is.

In de kadernota stelt de gemeenteraad de kaders vast voor de begroting van 2025. De politieke partijen krijgen hierbij de ruimte om hun beschouwingen te geven. Dit jaar is ongeveer het midden van de regeerperiode van de huidige coalitie, tijd om de balans op te maken van wat er bereikt is en wat er nog moet gebeuren.

Hofsteenge kijkt met trots terug op wat er al bereikt is op het gebied van woningbouw, de renovatie van sportparken, de regiodeal en tal van maatregelen op het gebied van duurzaamheid, maar in haar beschouwing kijkt ze vooral naar de ambities die er nog liggen.

Zoals het economisch beleidsplan. Ze benadrukt het belang van recreatie en toerisme, waar veel van onze voorzieningen van afhankelijk zijn, en prees het college voor de onlangs gepresenteerde startnotitie waarmee raad, inwoners en ondernemers mee kunnen denken over het beleid.

Ook het bekende stokpaardje van de VVD, onze wegen, blijven een punt van zorg en aandacht waarbij Hofsteenge deze keer met name aandacht vroeg voor onze fietspaden.

Hofsteenge: “Alles heeft wat dat betreft met elkaar te maken. Goede brede fietspaden zijn veiliger voor onze inwoners die steeds milieubewuster worden en vaker de fiets nemen. Maar ze zijn ook van belang voor onze bezoekers, we moeten er continu mee bezig zijn dat we een aantrekkelijke gemeente blijven voor toeristen. Een gezonde toeristische sector is weer van belang voor onze inwoners omdat veel voorzieningen, denk maar eens aan supermarkten, andere winkels en horeca, afhankelijk zijn van de toeristen. Zo grijpt alles in elkaar”.

Maar Hofsteenge vraagt niet alleen aandacht voor de bekende VVD onderwerpen. Hofsteenge maakt zich ook zorgen om de vergrijzing. Een motie over pre-mantelzorgwoningen die de VVD mede indiende werd aangenomen. Deze motie vraagt het college te komen met beleid voor generatiewoningen zoals kangoeroewoningen en pre-mantelzorg woningen. Dit laatste zijn woonoplossingen waarbij het zeer aannemelijk is dat er in de toekomst mantelzorg nodig is maar waarbij het nu nog niet zover is. Hiermee wordt in sommige gemeenten al goede ervaringen opgedaan, de VVD wil onderzoeken of dit ook iets is voor onze gemeente en welke voorwaarden je daar dan aan moet stellen.

Al met al kijkt Hofsteenge trots terug en vooruit. Hofsteenge: “Als je begint met een coalitie met daarin vijf partijen dan stel je stiekem wel eens de vraag of dat wel goed gaat. Nu we halverwege zijn kan ik alleen met trots kijken naar ons college maar ook naar de onderlinge verhoudingen. We hebben ons college opgescheept met een erg ambitieus programma maar ze zijn zeer goed op koers en er zit nog net zoveel energie in als toen we begonnen. De verhouding met de andere coalitie partijen is erg goed. We zijn het niet altijd met elkaar eens maar dat hoeft ook niet. Op belangrijke punten vinden we elkaar en ook hier zie ik nog net zoveel ambitie als in het begin. Ik heb dan ook veel vertrouwen in de rest van deze regeerperiode.”