Grip op zorg

Met het aannemen van een facetbestemmingsplan hoopt de gemeente Borger-Odoorn grip te krijgen op wonen met zorg. Met deze wijziging in alle bestemmingsplannen is wonen met zorg verboden maar er zijn afwijkmogelijkheden. Zorgaanbieders moeten aan deze afwijkmogelijkheden voldoen, op deze manier hoopt de gemeente grip op de zorg te krijgen.

Een facetbestemmingsplan is een aanpassing van de bestemmingsplannen op een bepaald onderdeel. Zo zijn er gemeenten die dit gebruiken om regels over parkeren vast te stellen. Borger-Odoorn gebruikt het nu om regels vast te stellen rond zorg en wonen. Hier vallen bijvoorbeeld zorgboerderijen onder. Een facetbestemmingsplan geldt voor alle bestemmingsplannen van de gemeente.

Zonder deze wijziging in de bestemmingsplannen is een wildgroei in zorg mogelijk. Dit is om verschillende redenen niet wenselijk. Er zijn nu vooral in Odoorn en Borger veel woon/zorg initiatieven ontstaan maar ook in het veengebied zijn diverse aanvragen om zorg te kunnen bieden in vrijgevallen boerderijen. Dit kan zorgen voor druk op de leefomgeving maar er kan ook een eenzijdig aanbod ontstaan met onevenredig hoge kosten voor de gemeente.

Raadslid Albertus Steenbergen is blij met dit facetbestemmingsplan. Steenbergen: “Je hoort regelmatig over zorgaanbieders die niet zuiver op de graad zijn. Tot nog toe konden we vooraf niet toetsen, nu kunnen we voorwaarden stellen. Het is niet zo dat we de gemeente op slot zetten maar we willen wel grip krijgen. Zowel op het aanbod van de zorg als op de kwaliteit”.