De wethouder maakt zich er makkelijk van af.

"De wethouder maakt zich er makkelijk van af."
Met die woorden uitte raadslid Luchjenbroers duidelijk haar ongenoegen in de afgelopen raadsvergadering.

In juni (!) stelde Luchjenbroers in de actuele vragenronde vragen over de onduidelijkheid rond CBS "De Bark". Volgens een krantenartikel was er onduidelijkheid over de eigendom van het gebouw. Aansluitend vroeg zij een lijst van verkochte en te koop staande panden vanaf 1 januari 2014. Deze lijst zegde de wethouder toe. Voor de vergadering van 3 september was deze lijst te vinden bij de ingekomen stukken. Maar tot grote verbazing van Luchjenbroers stond "De Bark" er niet op. Dus stelde zij weer vragen. Volgens de wethouder had dit met de zomerperiode en overdracht te maken. Omdat ook andere fracties vragen hadden (en het niet de bedoeling is om te discussiëren over ingekomen stukken) zette de voorzitter dit stuk op de agenda van de oriënterende raad.

Donderdag 24 september werd deze lijst daar inhoudelijk besproken. Geïrriteerd stelde Luchjenbroers vast dat de lijst niet was aangepast. Zelfs panden die al bijna door de nieuwe eigenaren volledig verbouwd zijn staan er nog op als -verkocht onder voorbehoud- waardoor de VVD het niet bijgewerkte lijstje afkeurde.
Luchjenbroers wil dat de gemeente minder star is bij het verkopen van panden. Ze werd hierin gesteund door oa de CU. Ook vroeg ze zich af of de boekwaarde van een aantal panden niet te hoog is.
De wethouder gaf aan dat er ook onder de boekwaarde verkocht is maar dat hij niet onder de marktwaarde kan verkopen. Hij zegde een nieuwe, aangepaste lijst toe.

Update:
In het Dagblad van het Noorden van maandag 28 september geeft Luchjenbroers de oude glasblazerij als voorbeeld van de starre houding van de gemeente. Wethouder Souverein reageert hierop dat er voor dit gebied een nieuwe visie ontwikkeld wordt en verkoop daarmee op een laag pitje staat. Toch staat de oude glasblazerij wel op de lijst die de donderdag daarvoor nog in de raad besproken is. Toen was die nieuwe visie nog niet bekend.  De VVD begrijpt hier helemaal niets van. Waarom moeten we dit in de krant lezen? Waarom melde de wethouder dit niet in de vergadering? De wethouder gaf een hele opsomming van zaken die niet klopten op de lijst maar over een nieuwe visie sprak hij met geen woord.