Borger-Odoorn versus Binnenhof?

In de raad stonden twee brieven op de agenda als antwoord naar Minister Kamp over de windmolenplannen in onze gemeente. Eén daarvan ging over de rcr, de rijks coördinatie regeling. Het college denkt dat de rcr niet van toepassing is en dreigt met een kort geding. In de rcr is de Minister het bevoegd gezag. Als de rcr regeling niet van toepassing is gaat het bevoegd gezag over naar de provincie.

Fractievoorzitter Huizing vroeg zich hardop af of we inwoners helpen met een rechtszaak tegen het Rijk. Je gaat daarmee op ramkoers zitten naar de Minister. Huizing benadrukte dat de Minister het beleid uitvoert waarover de Tweede Kamer beslist heeft. En die Kamer zit hem op zijn nek om haast te maken. Niet alleen de coalitie partijen maar ook de oppositie partijen (met enkele uitzonderingen) zitten geharnast in de materie. Ze willen wind op land en snel ook.

Wat als we de procedure verliezen?

Dan gaat het gezag naar de provincie maar de gedeputeerde sprak een dag eerder in een Statenvergadering nog uit dat hij de regie helemaal niet wil. Ook bleek dat de Staten dan vast houden aan de omgevingsvisie en er niets verandert in de zoekgebieden.

Wat schieten onze inwoners hier dan mee op?

De windmolens houden we er niet mee tegen.

Dit laatste werd ook door andere partijen erkend. Toch denken zij dat er een kans is om te winnen en zij denken dat er met de provincie makkelijker overleg mogelijk is dan met het ministerie.

De VVD hoopt dat ze daar gelijk in hebben. Vooral de dubbele rij bij Drouwenermond vindt de VVD erg slecht. Daarnaast wil de VVD zich inzetten voor een zo groot mogelijke afstand tot woningen, een goede participatie- en compensatieregeling. Wie er ook het gezag heeft, de VVD wil zoveel mogelijk meepraten over de uiteindelijke uitvoering.