HELMA LODDERS OVER VERSTIKKENDE REGELGEVING

Op maandag 9 november a.s. komt VVD Tweede Kamerlid Helma Lodders naar Green Planet in Pesse. Zij is te gast bij de VVD Drenthe. Zij gaat met landbouwers en melkveehouders in debat over de verstikkende regelgeving in de landbouw. Vooral als het gaat om de huidige fosfaat-problematiek. Maar ook op het gebied van mest, milieu, natuur, stikstof, ammoniak, water, flora en fauna wordt de boer geteisterd door toenemende regeldrift.

Helma Lodders: “Boeren zien door de bomen het bos niet meer. Het middel is erger dan de kwaal geworden. Vooral de stapeling van regels en vergunningen maken het voor boeren bijna onmogelijk om hun bedrijf te leiden. Vooral jonge boeren en bedrijven met groeiperspectief hebben daar last van. De toekomst van het boerenbedrijf is hier in het geding.”

Vooraf is Helma Lodders bijgepraat over de mestproblematiek door Jeanette Brandsma, Portefeuillehouder Mest & Milieu bij LTO Nederland. Ook gaat zij in gesprek met

Theo Benning, een jonge boer met een melkveebedrijf met fosfaat-problematiek in Eursinge.

Daarnaast is VVD Tweede Kamerlid Erik Ziengs, de Liberale Drent in het Parlement, aanwezig. Hij is binnen de VVD de woordvoerder Terugdringing Regeldruk. Voorzitter van LTO Drenthe Arend Steenbergen verricht de aftrap. Op de avond wordt ook een delegatie van jonge boeren verwacht. Die zijn met name geïnteresseerd in de mogelijkheden van Kringloop-landbouw.

De organisatie is in handen van de VVD Drenthe. Immers, bij de VVD staat Terugdringing Regeldruk hoog op de agenda. Vandaar dat de avond ook voor niet-agrariërs interessant is. Zelfs de locatie is niet toevallig gekozen. Green Planet is het eerste tankstation in Nederland, waar biobrandstoffen worden verkocht die gemaakt zijn uit organisch restmateriaal.

Discussie Regelgeving

maandag 9 november a.s.