VVD bezoekt ’t Huurdertje.

De fractie van de VVD Borger-Odoorn brengt regelmatig werkbezoeken aan ondernemers en instellingen in onze gemeente. Op deze manier willen ze zich informeren over alles wat er leeft in de gemeente. Deze keer waren ze in Nieuw Buinen bij huurdersvereniging ’t Huurdertje om zich te laten informeren over het project Nije Daip.

Bij aankomst werd direct duidelijk dat er van alles gebeurd in Nieuw Buinen. Soms slalommend om de bouwvakkers kwamen de fractieleden aan bij het buurtkantoor van ’t Huurdertje. Hier werden zij ontvangen door Pieter Zwiers en Anne Kwant, beiden bestuurslid van de vereniging. ’t Huurdertje is de huurdersvereniging voor het hele gebied van de oude gemeente Borger. Dit maakt ze voor Lefier en de gemeente meteen een belangrijke gesprekspartner. De huurdersvereniging is er voor belangenbehartiging van de huurders.

Vol enthousiasme vertellen Anne en Pieter over het project Nije Daip en de rol die de huurdersvereniging hierbij speelt. Bij dit project worden huizen die in de jaren ’70 snel werden gebouwd met de komst van Philips in Stadskanaal nu gerenoveerd en energiezuinig gemaakt. Een deel wordt zelfs nul op de meter huizen. Er wordt een schil om de bestaande woningen gebouwd, de daken bestaan uit zonnecellen, ramen worden driedubbel glas. Dit is niet alleen energiezuinig, ook geluidsarm. De bouwvakkers die er buiten rondlopen zijn binnen niet te horen. Pieter neemt de fractie mee door de wijk voor een rondleiding zodat ze met eigen ogen kunnen zien wat er gebeurd.

Anne waarschuwt voor problemen rond de EPV, de energie prestatie vergoeding. Ook het gebrek aan levensloopbestendige woningen komt aan de orde net als mogelijke consequenties van de maatregelen om scheefwonen tegen te gaan. Voor de fractie is dit vooral een inspiratie om kritisch te kijken naar de aangekondigde woonvisie die binnenkort in de raad besproken gaat worden. Ze bedanken Pieter en Anne voor hun hartelijke ontvangst en openheid.