Burgemeester Jan Seton bezoekt de VVD.

Op verzoek van de VVD afdeling Borger-Odoorn was burgemeester Jan Seton spreker tijdens hun algemene ledenvergadering. Hij sprak hier open over zijn gezin, zijn carrière en de eerste maanden van zijn burgemeesterschap.

Voorafgaand aan het verhaal van Seton was er de ledenvergadering. Hierin waren de leden vooral kritisch over de structuurwijziging die het hoofdbestuur voorstelt. Vooral het eventueel samengaan met andere afdelingen riep veel vragen op. Meer openheid vinden de leden prima, waarom was bijvoorbeeld deze vergadering niet openbaar? Het bestuur werd met een duidelijke opdracht naar het congres gestuurd om de belangen van de afdeling te behartigen. Ook bij de behandeling van de begroting kreeg het bestuur van de leden een duidelijke opdracht, doe meer aan ledenwerving! De fractie kreeg ook een duidelijke opdracht van de leden. Vooral het automatisme waarmee nu de OZB verhoogd wordt met 2,75% zet kwaad bloed bij de leden. In het verleden was dit gebaseerd op inflatieverhoging, nu is het een automatisme. De fractie stelde hierover in de raad al vragen en voelt zich dan ook gesteund door de leden.

Na de pauze was het woord aan Jan Seton. Hij had voor de pauze een kijkje in de keuken kunnen nemen van de VVD, nu liet hij de leden een kijkje in zijn keuken nemen. Hij vertelde over zijn politieke achtergrond, zijn gezin en waarom hij solliciteerde in Borger-Odoorn. Door de leden werd hij kritisch bevraagd over allerlei lokale onderwerpen. Van windmolens tot bestemmingsplannen, alle vragen mochten gesteld worden. Hoewel niet alles in zijn portefeuille zit gaf hij wel op alle vragen antwoord. De politieke partijen roemde hij om hun positieve insteek. In de raad van Borger-Odoorn zeggen partijen het ook wanneer dingen goed gaan, dit was hij in de raad van Groningen niet gewend. Vooral de manier waarop de PvdA en de VVD omgaan met hun nieuwe rol na de gemeenteraadsverkiezingen, zij gingen van coalitie naar oppositie, vond hij indrukwekkend. Hij roemde de inwoners van Borger-Odoorn om hun gemoedelijkheid en dat ze hem de kans geven het vak te leren. Ondanks de soms kritische vragen was ook de avond bij de VVD gemoedelijk. Dit werd na afloop nog even doorgezet aan de stamtafel en aan de bar. Het is een goede gewoonte bij de VVD om informeel nog even met elkaar door te praten, de burgemeester sloot zich daar zonder moeite bij aan.