Is het nieuwe plein in Borger veilig?

Afgelopen donderdag stelde de VVD vragen over de veiligheid van het nieuwe plein in Borger. Vooral over de wegversmallende middengeleider heeft fractievoorzitter Erik Huizing de nodige zorgen.

De VVD is erg blij dat de plannen in Borger, waar ze zelf in de vorige coalitie aan hebben meegewerkt, nu ten uitvoer worden gebracht. Bij het maken van de plannen hebben ze altijd gehamerd op de verkeersveiligheid. De VVD vindt het plein geweldig en krijgt veel positieve reacties maar juist die verkeersveiligheid blijft een aandachtpunt.

Zo las Huizing in de nieuwste nieuwsbrief van “Bouwen aan Borger” dat bij de aanleg van de nieuwe rotonde de middengeleider wordt doorgetrokken. Nu levert dit al problemen op. Bussen staan stil bij de halte waardoor ander verkeer niet verder kan omdat passeren onmogelijk is. Huizing wil weten wat er gebeurd als er hulpdiensten langs moeten. Levert dit een gevaar op voor onze inwoners? En hoe zit het met de aanrijtijden met nog een rotonde er bij?

De versmalling levert ook problemen op voor het landbouwverkeer. Grote voertuigen kunnen alleen passeren door over de bushalte te rijden.

Wethouder Buijtelaar erkende dat dit een probleem is. Hij zegde toe dat er een oplossing komt voordat de nieuwe rotonde klaar is. Er is overleg met het OV en hij gaat samen met Cumela (de branche organisatie voor loonbedrijven) en LTO afdeling Borger-Odoorn alle knelpunten in onze gemeente in kaart brengen. De aanrijtijden worden nauwelijks langer door een extra rotonde, dit is al bij de plannen berekend.